sjogren

Alla inlägg den 4 november 2009

Av Steve Sjögren - 4 november 2009 16:13

Jag ägnar nog denna dags skriverier åt Sen Jämt (SJ) Man kan ju fundera över vad som hänt om vi hade varit oerfarna vid resor, handikappade eller bara äldre personer som inte hade mobiltelefon. Då hade vi stått där på stationen och väntat på en tågtaxi som SJ avbeställt utan att fråga oss. Och i vems namn kan man göra en sådan avbeställning? Om jag beställer en vara eller tjänst av en resebyrå kan då tredje part avbeställa den utan att informera mig? Synnerligen märkligt i andra sammanhang skulle jag vilja hänföra ett sådant förfarande som urkundsförfalskning. Någon har i det här fallet avbeställt en tjänst som man inte själv har beställt. En annan fundering som jag får är det här med resegaranti. För några år sedan när Sen Jämt kom till Stockholm med mig och andra resenärer så kunde man skicka in biljetten och få ett tillgodohavande på samma belopp som resan som blivit försenad kostade. Nu har man reducerat återbäringen till 25 % fullt förståeligt eftersom man så sällan kommer i tid.  Skulle alla som har möjlighet kräva återbetalning med 100 % vid försening torde Sen Jämt vara nära konkursens brant. Men det undviker man genom att för det första vara väldigt svår att nå och för det andra genom att reducera återbäringen till 25 % vore det inte bättre att köra enligt tidtabell.

Bäste läsare när du nästa gång stannar för att bommarna gått ner och du känner dig lite stressad bakom ratten så betänk att de som åker i det förbipasserande tåget säkert är minst 1 timma försenade. Och tänk på att om bommarna går ner vid 4 halv 5 tiden när du har bråttom hem från jobbet, då är det troligtvis 3 tåget som passerar.

Ovido - Quiz & Flashcards